World Watch List 2013

  1. Nordkorea
  2. Saudiarabien
  3. Afghanistan
  4. Irak
  5. Somalia
  6. Maldiverna
  7. Mali
  8. Iran
  9. Yemen
  10. Eritrea

Vilken topplista börjar med de tio länderna? Jo, listan över de länder där människor som följer Jesus får utstå mest förföljelse. Får några dagar sedan släppte organisationen Open Doors sin World Watch List 2013. Nordkorea är allra värst för elfte året i rad. Där räcker det med att äga en Bibel för att bli dömd till döden och man räknar med att över 50 000 kristna sitter i fruktansvärda fångläger bara på grund av sin tro. Andra förändringar är att det har blivit tuffare att följa Jesus i Afrika, i de länder som har islamiserats den senaste tiden. Dessutom har den arabiska våren i många länder i mellanöstern gjort att det har blivit betydligt svårare för många kristna.

banner

Varför behöver vi sätta oss in i hur kristna har det i andra delar av världen? Är det inte bättre att vi stannar i vår lilla svenska bubbla? Jag tror att det finns många anledningar för oss att identifiera oss med bröder och systrar i andra länder som får lida för sin tro.

  1. Vi tillhör alla Guds globala församling. Deras glädje är vår glädje, deras lidande är vårt lidande. Att inte se våra syskon är att förneka Honom som har fogat oss samman.
  2. Det bästa vi kan göra är att be för lidande bröder och systrar och det är faktiskt det som de frågar efter oftast. Vad ska vi då be för? Faktum är att de många gånger inte vill att vi ber att förföljelsen ska upphöra utan att vi ska be att Gud ger dem kraft att härda ut och visa Guds kärlek för deras förföljare.
  3. Även om vi inte kan besöka våra lidande syskon personligen kan vi stötta dem genom organisationer som Open Doors. Bli medlem!
  4. Tänk om vi kunde låta oss utmanas av våra förföljda syskons överlåtelse i andra länder. När de bestämmer sig för att följa Jesus överlåter de sitt liv och sin död till honom. Även om situationen i Sverige är radikalt annorlunda så behöver vi utmanas till samma helöverlåtna efterföljelse!

När jag läser Open Doors rapporter från olika länder i världen där lärjungar till Jesus lider och vittnar om honom och jämför med Sverige där kristna klagar över uteblivna skolavslutningar och adventsfiranden i kyrkorna då skäms jag. Kom igen! Perspektiv! Fokus!

Vi behöver en ny rörelse av lärjungar i Sverige! Livet med Jesus handlar inte om att gå till kyrkan en gång i veckan och leva ett tryggt medelklassliv. Det handlar om att överlåta allt till honom och be att han ska leda oss in i sin fulla vilja på varje område av våra liv.

Förbarma dig Herre!

2 svar på ”World Watch List 2013”

  1. Bra skrivet, Rickard! Vi behöver nya perspektiv i vårt land. Vi behöver också förstå att förföljelse och väckelse hänger ihop. Gåtfullt men helt enligt Jesu ord.

    1. Tack, Robert! Du och andra som arbetar på Open Doors har en viktig uppgift att informera om våra lidande syskon. Jag hoppas att allt fler lyssnar och låter sig påverkas!

Lämna ett svar