Middag med Jesus

Herrens måltid

Beställ middag med Jesus redan idag!

Alla länkar till recensioner och debatt angående Middag med Jesus.


 

middagmedjesusDet finns en växande medvetenhet bland många kristna att nattvarden, som den utförs i de flesta kyrkor, inte ens liknar den måltid som lärjungar till Jesus delade under det första århundradet. Från början firades Herrens måltid runt matbord, med riktig mat, i vanliga hem, när lärjungar till Jesus kom samman för att fira sin Herre. I den här boken förklarar Rickard Cruz vad Bibeln faktiskt säger om Herrens måltid, hur kyrkan gick från matbord till altare och hur vi idag har möjlighet att återfinna våra rötter.

När Jesus delade bröd och vin med sina lärjungar skapade han inte en ny religiös ritual. Han tog något som var oerhört naturligt och vardagligt för både judar och greker och gav det en helt ny innebörd. För i princip alla människor vid den tiden var det en självklar del av livet att äta tillsammans vid dagens slut och i samband med den måltiden dela bröd och vin med varandra. Att bryta bröd och dela en bägare var synonymt med att dela en gemenskapsmåltid. Jesus startar alltså inte något helt nytt, natten då han blev förråd, utan tog människors befintliga middagar, och gav dem ett helt nytt innehåll.

Ur Middag med Jesus (s. 29)

Hur vi ser på och firar Herrens måltid är inte på något sätt en isolerad fråga. Herrens måltid hör samman med många andra ämnen som Bibeln talar om såsom: församlingssyn, världsbild, lärjungaskap och ledarskap. I Middag med Jesus utmanas vi att skala av de lager av tradition som kyrkan har utvecklat under många århundraden, för att hitta tillbaka till den utmanande enkelheten i efterföljelsen av Jesus.

I urkyrkan samlades man runt matbordet, i den katolska kyrkan kring altaret och i den protestantiska kyrkan kring talarstolen. Är det kanske dags för förändring? Är det kanske dags att församlingen återupptäcker sina rötter?

Ur Middag med Jesus (s. 41)


 

Charles KridiotisBoken spränger fördomar och slår hål på missuppfattningar om nattvardsmåltid och församlingsliv. Det är mer än en återberättelse om Jesu måltid och en skildring av hur de första lärjungarna träffades som församling. Rickard Cruz skriver med både passion och skicklighet. Trogen de bibliska sanningarna och historien avslöjar Rickard vad Jesus menade vid den sista måltiden, hur apostlarna förstod Jesus i samband med församlingen och vad apostlarna praktiserade och överförde till de första lärjungarna – och är inte alls det som praktiseras i de flesta sammanhang idag!

Charles Kridiotis, simplechurch.se, Stockholm (ur förordet)


 

Per-Axel SverkerDenna bok täcker på ett mycket förtjänstfullt sätt in en fräsch och utmanande nattvardsteologi med en medveten fokusering på Jesus Kristus som Frälsare och Herre. Inom många kyrkor i Sverige finns idag ett växande intresse för husförsamlingar som uttryck för kristet liv. Rickard Cruz bok handlar om detta intresse för en församlingsform som placerar troslivet inom vardagens rammedveten fokusering på Jesus Kristus som Frälsare och Herre. För den nivå som Rickard valt är ”Middag med Jesus” ett verk som får mina tydliga rekommendationer till att spridas till teologiskt intresserade och användas med frimodighet av Jesuslärjungar.

Per-Axel Sverker, teol dr, Örebro (ur förordet)


Läs hela Charles förord här.

Läs hela Per-Axels förord här.

Läs Jonas Melins recension här.

41 reaktioner till “Middag med Jesus”

  1. Undrar om du tar upp måltidens ”diakonala” sida: att man efter måltiden lät det som var överblivet följa med de mest behövande.?
    Hc

    1. Hej Hans-Christian! Att fylla behov både i och utanför församlingsgemenskapen, som en konsekvens av Herrens måltid, är ett tema som jag lyfter fram flera gånger i boken.

  2. Min spontana tanke när jag läser om det här är. Varför har ingen inom svensk kristenheten tänkt på att lyfta fram det här i större utsträckning än vad som faktiskt är gällande? Det handlar trots allt om något som är mycket väsentligt för oss som kristna. Ett svar kan beror på att man kanske inte har haft riktigt ljus över det här och därför s a s hållit sig till traditionen i nån slags grundtrygghet och som man därför känner sig säker på. Det är en förklaring, men frågan är om det håller som en ursäkt?

    1. Tony, jag tror att det ligger mycket i det du skriver. Det är förmodligen en stor del av förklaringen.
      En annan del av förklaringen är att nattvarden under många hundra år varit en del av ett religiöst/kyrkligt kontrollsystem. Vissa är väldigt rädda för vad som skulle hända om man våga släppa på kontrollen och återvända till församlingens rötter. Andra håller fast vid traditionerna för att de har mycket att förlora på förändring (position, inflytande, pengar etc).

      1. Det är märkligt det där, och trots det Paulus skriver om I Kolosserbrevet 2:8 Att vi inte ska bygga på stadgar som gärna vill står i ett rakt och direkt motsatsförhållande till Kristus, så gör man det likväl i alla fall. Kanske, kanske att det är så att Kyrkan är i behov av en ny reformation? Innan nån nu eventuellt hugger på min utläggning om Kol 2:8, så vet och förstår jag mycket väl vad som var Paulus mening och poäng med dom orden, gnosticismen, bl.a får sig en rejäl känga där. Men jag tror även att det går att applicera på det som vi här är inne på.

        1. Så sant. Jag tror att den reformationen är på väg.
          Angående det du skrev så är jag övertygad om att gnosticismen var en av huvudorsakerna till varför man separerade brödet och bägaren från måltiden och flyttade Herrens måltid från köksbord i vanliga hem till smyckade altaren i stora katedraler. Jag skriver mer om det här i boken.

  3. Tack Richard för din välskrivna intressanta bok!
    Har läst ut den och läser nu om den igen och låter allt sjunka in. Allt du skriver har inte landat än hos mig än men….Uppskattar att boken är lättläst och ändå har med tillräckligt mycket teologi för att inte kunna avfärdas allt för lätt när kyrkan i stort har tolkat och handlat på ett annat sätt under så väldigt långt tid. Det är både skrämmande och hoppfullt när man upptäcker hur lätt det är att ärva tolkningar och handlingsmönster som gör oss blinda för vad det egentligen står i texterna. Skrämmande för vilka stora konsekvenser det fått genom historien, hoppfullt för hur mycket annat i bibeln det finns att upptäcka som många av oss fortfarande är blinda för!

    Har redan börjat att köpa boken till flera och ge bort. Detta måste spridas så att man kan prata vidare med varandra och helst komma igång med ett annat sätt äta Herrens måltid som ger mer rättvisa åt hur det var tänkt från början.

  4. Grymt intressant och en bok jag vill läsa! En liten hjälpande hand i all välmening, med tanke på ett ord i urdraget från boken:

    ”Jesus startar alltså inte något helt nytt, natten då han blev förråd, utan tog människors befintliga middagar, och gav dem ett helt nytt innehåll”

    Jesus blev förrådd inte ett förråd…hihi.. 🙂

    1. Hej David! Kul att du är intresserad av Middag med Jesus!
      Jag får helt enkelt konstatera och erkänna att du har hittat ett stavfel i boken! Jag hoppas att du inte hittar fler när du läser den! =)

      1. Hej igen!

        Förlåt, vill inte sänka dig på något sätt, tyckte det bara blev en kul bild i huvudet 🙂 att Jesus blev ett förråd liksom. Jag förstår verkligen att det kan bli någon miss på någon bokstav här och där när man skriver en bok. Ber verkligen om ursäkt om du tog illa upp och jag vill inte vara någon besserwisser!

        Men vet du vad, Gud hör bön för när jag gick och hämta posten så har min syster skickat mig din bok! Det blir en härlig påskläsning! Och fortsätt skriv det gud lägger på ditt hjärta, även om en bokstav skulle försvinna i framtiden också, det är ju inte hela världen…

        Guds välsignelse och frid till Dig!

  5. Intressant ämne Rickard!
    Har precis börjat läsa era kommentarer om din bok. Har tyvärr inte läst den än, men hoppas kunna göra det snart.
    Glad påsk!
    Mvh
    Fernando Rojas

Kommentera