Kvinnor som ledare

Det här är del 1 av 6 i Maria Cruz och Rickard Cruz bloggserie om kvinnor som ledare. Författare till denna del: Rickard

Under en tid har jag och min kära svägerska (min brors fru), Maria Cruz, pratat om att skriva en bloggserie ihop om Bibelns syn på kvinnor som ledare, apostlar, profeter, evangelister, herdar, lärare, förkunnare etc. Nu tänkte vi göra slag i saken och inleder härmed en liten serie där vi kommer att skriva vartannat inlägg. Vi kommer att publicera alla inlägg både på mariakcruz.wordpress.com och rickardcruz.se.

Varför skriver vi då den här bloggserien? Jag tror att vi har tre huvudanledningar. För det första är vi övertygade om att det som förstördes i relationen mellan man och kvinna, upprättades i försoningen i Jesus. I honom är inte man eller kvinna. Trots att väldigt många kristna i Sverige tror på kvinnligt ledarskap har försoningen inte fått tillräckligt stora konsekvenser. Guds egen församling är fortfarande präglad av traditionella, manliga strukturer som hindrar många kvinnor från att blomma ut i de gåvor som Gud har placerat i deras liv. För att fullt ut kunna återspegla vem Gud är och gestalta Guds rike på jorden behöver detta förändras.

För det andra drömmer vi om en expansiv, multiplicerande Jesusrörelse av lärjungar som gör lärjungar och församlingar som planterar församlingar. Om den drömmen ska bli en verkligen står vi inför en enorm mobilisering av skördearbetare och ledare. Vi tror att det är avgörande att röja alla hinder ur vägen för att den mobiliseringen ska kunna ske bland så många som möjligt, kvinnor som män. Ingen ska behöva tvivla på sin sändning på grund av sitt kön!

För det tredje har vi en stor respekt och ödmjukhet inför Bibeln som – Guds ord. Att vi tror att kvinnor kan fungera i samtliga gåvor och tjänster som beskrivs i Bibeln beror inte på att vi stryker valda delar. Därför är det viktigt att både beskriva Bibelns huvudbudskap men också ta de passager på allvar som verkar tala emot kvinnor som ledare och undersöka vad de betyder.

Planen för bloggserien ser ut som följer:

  1. Kvinnor som ledare
  2. Jesus syn på ledarskap
  3. Ledare som är kvinnor i NT
  4. Jag tillåter inte att en kvinna undervisar
  5. Det är en skam för en kvinna att tala i församlingen
  6. Utmana destruktiva strukturer!

Hoppas att du följer med!

3 svar på ”Kvinnor som ledare”

  1. Helt rätt Guds mannen. Gud välsignar dig.
    Mitt namn är Jeanne Ståhl, är ledare till Deborah Ministry Sweden. Genom föreningen undervisar vi och många män som kvinnor tar emot Jesus.
    Hahahahaha, Vad skulle Baraki göra om Deborah skulle vägra att åka med honom?

    Om kvinnor får inte Undervisa? Får hon stå fram i församlingen och sjunga eller vittna?
    Om kvinnor får vittna, finns visa ord som hon måste säga och visa inte?
    När en kvinna står fram och vittnar, får hon använda bibel vers? Hum många vers får hon använda för att det ska inte höras som Guds ord?

    Genom Maria kom Jesus till Jorden, var fann vara duktiga män?

    Efter att Jesus dog på korset, alla män sprang och försvann, bara kvinnor vågade inte lämna Jesus ensam tills de såg var begravdes honom. När han ståttupp visade inte han sig först till kvinnorna?

    Tack Gud att du ger kraft till kvinnor att de kan predika och prata om ditt namn till folk.

Lämna ett svar