Evangeliet om Guds rike

Idag publicerar tidningen Dagen en artikel där jag intervjuas om Guds rike. En av de saker jag lyfter fram handlar om evangeliets innehåll.

Om någon bad dig att kort sammanfatta vad evangeliet innehåller, vad skulle du svara då? Jag tror att de flesta troende kristna skulle säga att evangeliet handlar om Jesus död och uppståndelse, och syndernas förlåtelse för den som tror.

På flera ställen i evangelierna, innan hans död och uppståndelse, står det att Jesus predikade evangeliet om Guds rike (ex. Matt 4:23, 9:35, Luk 4:43, 8:1, 16:16). När Jesus sände ut sina lärjungar gav han dem i uppdrag att predika samma budskap och förkunna: ”Guds rike är nu här!” Det budskapet kunde inte handla om korset eller uppståndelsen, eller hur?

Missförstå mig inte. Korset och uppståndelsen är helt avgörande för kristen tro och ett liv som lärjunge till Jesus. Kan det dock vara så att evangeliet är så mycket större än ”evangeliet om syndernas förlåtelse”? Vad innebär evangeliet om Guds rike? Vad innehåller evangeliet om Guds rike?

Vad tänker du?

8 svar på “Evangeliet om Guds rike”

  1. Jag tänker att Guds rike handlar om Guds ursprungliga tanke med världen. Hur världen skulle se ut om Guds vilja sker fullt ut. Och att vår efterföljelse på många sätt handlar om vara delaktiga i och peka på det återskapandet som bara Gud slutligen kan fullborda.

    1. Bra, jag håller med! Om den visionen skulle börja prägla våra liv så handlar Guds rike om så mycket mer än vad vi gör när vi möts som troende. Vi inbjuds till att bli en del av skapelsens och mänsklighetens upprättelse.

  2. (Har inte läst artikeln i Dagen än)
    Vad kul att du tar upp detta. Jag tänker på Jesu svar till Johannes Döparens lärjungar när de undrade om han var den de väntat på. Jesus sa att de skulle berätta det de såg, alltså vad som hände där Jesus gick fram: människor blev helade, befriade, upprättade (och även förlåtna). Jesus sa även Se, riket är redan här. Och som du påpekade Rickard så är detta innan Jesus gjort försoningsoffret och besegrat döden genom uppståndelsen.

    Genom bönen ‘Fader vår som är i himmelen. Helgat vare ditt namn. Låt ditt rike komma. Ske din vilja såsom i himmelen så ock på jorden…’ väljer jag att se en förklaring till Guds rike. Om vi utgår ifrån att så som det är i himlen det reflekterar vem Gud är, hans namn genom hela historien är manifesterade där till fullo, så kan vi se himlen som en förebild för hur Gud vill att hans rike ska uttrycka sig på jorden.

    I himmelen finns ingen smärta exempelvis. Gud vill därför följaktligen inte att vi ska ha smärta här på jorden. Genom att Gud har presenterat sig som vår läkare (ett av hans namn som vi ber honom om att helga i bönen) vet vi också att Gud till sin natur kan bota oss. När Jesus gick här så visade han vem Gud är genom att förhärliga Guds olika namn -vem Gud ÄR för oss. Det vi då ser är ett utbredande av Guds rike; Där Gud har möjlighet att förhärliga sitt namn är Guds rike. 🙂

    1. Mycket bra formulerat! Jag tänker i samma banor. Guds rike är redan här men kommer att komma fullt ut när Jesus kommer åter och att vi lever i tiden då Guds riket utbreder sig mer och mer. Guds rike är redan nu men ännu inte – på väg. Det kan både ge oss motivation i bön och arbete men också hjälpa oss att vila i tron på Gud även när bönesvar uteblir.

  3. Kingdom theology FTW 🙂

    Ska få undervisa på en internetlärjungaskola i vår och tänkte då ta upp just att evangliet beskrivs på olika sätt: Evangeliet om Jesus Kristus, Evangeliet om Guds Rike, Evangeliet om rättfärdighet. Alla finns där. Samtidigt gnager det lite i mig att epistlarna talar så lite om Guds Rike. Vad var anledningen till att man inte använde ett sånt för Jesus centralt begrepp särskilt ofta? Vad talade man om istället för att beskriva samma sak? Vilka begrepp används i Apostlagärningarnas evangelisation? Och så vidare 🙂

    1. Micael, mycket bra frågor! Jag är faktiskt inte så insatt i varför breven talar så lite om ”Guds rike”. Det skulle vara intressant att fördjupa sig i. Det kan vara till viss hjälp att se Bibeln och även NT som en helhet där de olika delarna är olika och kompletterar varandra. I centrum finns Jesus och berättelserna om honom. Även om exempelvis evangelierna inte talar om rättfärdighet genom tro så innebär ju inte det att Matteus, Markus, Lukas och Johannes skulle ha en helt annan teologi än Paulus. Men som sagt, jag är inte så insatt. Skulle vara kul att träffas någon gång och prata! =)

    2. Fast jag tänker att Paulus hade precis det perspektivet i väldigt mycket av det han skriver. Hans ständiga uppmaningar om rätta relationer på olika sätt motiveras alltid utifrån Guds person. Vi ska efterlikna Gud och det får också synliga konsekvenser i vårt handlade, det är Paulus i ett nötskal tycker jag. Och hur mycket mer Kingdom theology kan det bli?

Kommentera